جوانسازی پوست با روش پی آر پی(PRP)

افزایش سن یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات نامطلوب در چهره اعم از چین‌وچروک، کاهش حجم و افتادگی شود. اگر چه پیری یک فرآیند طبیعی است اما نباید از آن ترسید چون برای دستیابی به ظاهری جوان و با طراوت، روش‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از جدیدترین متدهای جوانسازی پوست، روش پی ار پی است که نتایج بسیار طبیعی و ظریف را ارائه می‌دهد. در حال حاضر روش پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) چنان مورد توجه قرارگرفته است که شاید بتوان گفت، چشمه جوانی را پیدا کرده‌ایم.

ما در کلینیک دکتر پرستو مهدویه، خدمات جوانسازی پوست با پی آر پی را در محیطی استریل و با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های این حوزه ارائه می‌دهیم.

پی آر پی(PRP) پوست چیست؟

پی آر پی (Platelet Riched Plasma) مخفف کلمه “پلاسمای غنی از پلاکت”، یکی از ایمن‌ترین و غیرتهاجمی‌ترین خدمات جوانسازی مورد تایید FDA ایالت متحده است که تولید کلاژن را تحریک کرده، چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش می‌دهد و باعث جوان شدن پوست می‌گردد. در این روش از پلاسمای خون خود فرد که سرشار از پلاکت است، برای جوانسازی طبیعی پوست استفاده می‌شود.

مراحل انجام پی آر پی

پی آرپی زیبایی روشی 3 مرحله‌ای است که در آن:
  1. ابتدا از بازوی فرد خونگیری می‌شود.
  2. لوله حاوی خون گرفته‌شده از فرد، در داخل آزمایشگاه داخل دستگاهی به سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. این دستگاه خون را به لایه‌هایی جدا می‌کند که یکی از این لایه‌ها حاوی غلظت بالایی از پلاکت(تقریباً 3 تا 5 برابر تعداد پلاکت‌های موجود در خون در گردش طبیعی است. علاوه بر این، حاوی فاکتور رشد مشتق شده از پلاکت (PDGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، فاکتور رشد تبدیل کننده (TGF) و سایر پروتئین‌های فعال زیستی است که به جوان‌سازی پوست کمک می‌کنند) است.
  3. متخصصین این لایه غنی از پلاکت را با سوزن به پوست فرد تزریق می‌کنند.
پی آر پی چگونه پوست را جوان می کند

پی آر پی چگونه پوست را جوان می‌کند

سلول‌هایی از بدن که به بافت، در بهبود و تولید سلول‌های جدید کمک می‌کنند، پلاکت نام دارند. زمانی که PRP به نواحی موردنظر تزریق می‌شوند، عوامل رشد را آزاد می‌کنند و محیطی را ایجاد می‌کنند که تولید کلاژن را تحریک‌کرده و بافت‌ها را بازسازی می‌کند و به این ترتیب پوست جوان‌تر، صاف‌تر و سفت‌تر می‌شود.

موارد کاربرد پی آر پی(PRP) پوست

  • کاهش چین‌وچروک و جوانسازی پوست
  • حجم‌دهی پوست‌های افتاده و شل
  • کاهش اسکارهای آکنه
  • سفت‌شدن پوست
درمان اسکار آکنه با پی آر پی

سؤالات متداول

استفاده از روش پی ار پی برای جوانسازی و زیبایی هر ناحیه از بدن، تقریبا بدون خطر و عوارض جانبی است.

مناسب بودن روش جوانسازی با PRP با توجه به آزمایشات و ارزیابی دقیق این آزمایشات، در کلینیک دکتر پرستو مهدویه مشخص می‌گردد. اما این روش برای اکثر افراد بی‌خطر بوده و مناسب افرادی است که تمایل به تزریق فیلر ندارند.

PRP یک روش غیرجراحی و کم تهاجمی است که به صورت تزریقی انجام می‌شود و هیچ خطر و واکنش آلرژیک ندارد.

تعداد جلسات مورد نیاز با توجه به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد اما به طور کلی محققان دریافته‌اند اکثر افرادی که نتیجه می‌گیرند، 3 جلسه یا بیشتر PRP برای آن‌ها انجام شده است.

لازم است که بین جلسات فواصل زمانی زیادی وجود داشته باشد تا زمان خوددرمانی کافی به پوست داده شود. فاصله زمانی 4 تا 6 هفته‌ای ایده‌ال است.

کل مراحل پی آر پی صورت، 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

پس از درمان اولین اثر پی آر پی در ماه اول ظاهر می‌شود و بهبود پوست را مشاهده خواهید کرد، اما بیشترین سطح کلاژن‌سازی در حدود سه ماه پس از تزریق ایجاد خواهد شد و بعد از این مدت پوستی جوان و لیفت‌شده که چین‌وچروک کمتری دارد را تجربه خواهید کرد.

همچنین نتیجه پی آر پی صورت تا حد زیادی به سلامت فرد بستگی دارد. بنابراین کسانی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، داروی خاصی مصرف نمی‌کنند و سیگار نمی‌کشند، می‌توانند نتیجه خوبی برای خود متصور شوند.

اثرات درمان پی ار پی تا چند سال باقی می‌ماند، با این حال برای نگه‌داشتن پوست در آن حالت، باید سالانه برای تجدید درمان به پزشکتان مراجعه کنید.

تنها درد این روش، درد فرورفتن سوزن در پوست خواهد بود که قبل از تزریق، ابتدا ناحیه مورد نظر با کرم بی‌حس‌کننده، بی‌حس می‌شود تا دردی حین تزریق حس نشود.

چون در درمان پی ار پی(PRP)، از پلاکتهای خود فرد استفاده می‌شود، شاهد بروز عوارضی نظیر عفونت و یا ناراحتی‌های پوستی نخواهیم بود. اما ممکن است پس از آن کمی درد، کبودی و تورم داشته باشید که این‌ها در عرض چند روز از بین می‌رود. اما برای کاهش و جلوگیری از چنین عوارضی هم، می‌توان از یخ استفاده کرد.

روش پی آر پی فاقد دوره نقاهت است و افراد می‌توانند تا چند ساعت پس از درمان فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند، با این حال سعی کنید از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

در روش تزریق فیلر، فیلرها که عموماً از اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند به نواحی که دارای چین‌وچروک هستند تزریق می‌شوند و آن ناحیه را پر می‌کنند.

اما روش پی آر پی باعث رشد کلاژن در بدن شده و آن را قادر می‌سازد تا به جای تمرکز بر یک چین‌وچروک، جوانسازی کل صورت را ایجاد کند همچنین باعث ایجاد حجم‌دهی نواحی که فیلرها به علت عدم دسترسی به آنجا نمی‌توانند پرکنند، می‌شوند. به همین دلیل درمان‌های پی آرپی و تزریق فیلر را می‌توان همراه هم انجام داد که باعث ایجاد بهینه‌ترین نتایج شده و چین و چروک‌های عمیق‌تر را برطرف می‌کند.

پروژه‌های مرتبط