درمان ریزش و افزایش تراکم مو با روش پی آر پی(PRP)

ریزش مو معضلی است که برخی افراد در اثر عواملی نظیر : کمبود پروتئین، تأثیرات بارداری، کم خونی ناشی از فقر آهن، کاهش شدید وزن و … دچار آن می‌شوند که این امر تاثیر چشم‌گیری روی ظاهر آن‌ها داشته و نگرانی و ناراحتی ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی برای رفع ریزش مو وجود دارد که با توجه به دلیلی که فرد در حال ریزش مو است، توسط پزشک مشخص می‌گردد که کدام گزینه درمانی موثرترین درمان برای او است.

یکی از جدیدترین روش‌های درمان ریزش و افزایش تراکم مو، روش پی آر پی مو است که در کلینیک دکتر پرستو مهدویه با به کارگیری پیشرفته‌ترین دستگاه‌های این روش، برای زیباجویان ارائه می‌گردد.

پی آر پی مو چه روشی است؟

پی آر پی (Platelet Riched Plasma) مخفف کلمه “پلاسمای غنی از پلاکت” است. PRP یک روش درمانی بدون جراحی و ایمن است که در آن پلاسمای غنی از پلاکت را برای درمان ریزش موها و رشد مجدد آن‌ها به ناحیه‌ای که دچار ریزش مو شده است، تزریق می‌کنند که نتایجی زیبا و فوق‌العاده طبیعی ایجاد می‌کند.

درمان ریزش مو با استفاده از پلاکت های خود فرد
درمان ریزش و کم پشتی مو با روش PRP

پی آر پی مو چگونه باعث درمان ریزش مو می‌شود؟

در این روش ابتدا از خود فرد(معمولا از قسمت بازو) حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر خون گرفته می‌شود، سپس این خون در داخل دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا بخش‌های مختلف آن از هم جدا شود.

بخش‌های مختلف خون بدن عبارتند از : هماتوکریت و پلاسما

هماتوکریت شامل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها است و پلاسما بخش زمینه‌ای و مایع خون است که شامل آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و … می‌باشد.

در نتیجه جداسازی بخش‌های مختلف خون، یکی از محلول‌های که به دست می‌آید پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاکت‌ها در قابلیت توقف خونریزی بدن و بازسازی سلول‌ها و رگ‌های خونی آسیب دیده‌ی بدن نقشی حیاتی را ایفا می‌کنند.

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت استخراج شده به ناحیه آسیب دیده، پلاکت‌ها فاکتورهای رشد را آزاد می‌کنند و باعث ترمیم و رشد سلول‌ها شده و باعث تحریک رشد طبیعی موها و افزایش قطر و تراکم آن‌ها می‌شوند.

مزایای پی آر پی مو

  • تقویت موهای ضعیف
  • تحریک رشد مو
  • بهبود و تقویت فولیکول‌های مو
  • کاهش سرعت ریزش مو
  • تشکیل عروق خونی جدید
  • کمک به بهبود سریع‌تر پوست سر و جای‌گیری سریعتر گرافت‌ها بعد از کاشت مو
افزایش تراکم مو

سؤالات متداول

مناسب‌بودن روش پی آر پی با توجه به آزمایشات و بررسی تاریخچه پزشکی افراد در کلینیک دکتر پرستو مهدویه معین می‌گردد. اما این روش برای افرادی مناسب است که دچار ریزش مو با فولیکول‌های سالم دست نخورده هستند و به تازگی موهای خود را از دست داده‌اند. این روش برای درمان طاسی و یا کسانی که بیش از 10 سال از آغاز ریزش موهایشان گذشته کارآمد نیست.

این تکنیک برای تقویت نواحی از سر که دچار ریزش تارهای مو شده بکار می‌روند. همچنین می‌توان در ناحیه ابرو و برای تقویت رشد ابروها در خانم‌هایی که مشکل کم پشتی و ریزش ابرو دارند نیز انجام داد.

درمان ریزش و افزایش تراکم مو با روش پی آر پی(PRP) یک روش غیر جراحی و کم تهاجمی است که به صورت تزریقی انجام می‌شود و در سراسر دنیا استقبال زیادی از آن شده است.

تعداد جلسات مورد نیاز با توجه به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد اما به طور کلی عمل تزریق پی آر پی (PRP) باید حتماً در حدود 5 مرتبه به صورت هر 3 تا 4 هفته یک بار، تکرار شود تا بتوان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.

مدت زمان هر جلسه کمتر از یک ساعت است.

اثرات پی آر پی برای رشد موها نیاز به زمان طولانی برای دریافت نتایج دارد گاهی بین 9 الی 10 ماه. همچنین نتیجه پی آر پی مو تا حد زیادی به سلامت فرد بستگی دارد. بنابراین کسانی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، داروی خاصی مصرف نمی‌کنند و سیگار نمی‌کشند، می‌توانند نتیجه خوبی برای خود متصور شوند.

نتیجه حاصل از درمان پی آر پی برای ریزش مو حداقل ۱۲ ماه ماندگاری دارد. اما به عوامل مختلفی مانند شرایط جسمانی شما و تعداد دفعات تزریق پی آر پی مو بستگی خواهد داشت. بنابراین زیباجویان باید پس از 12 الی 24 ماه پس از درمان اولیه، به تکرار درمان بپردازند.

قبل از تزریق، ابتدا ناحیه موردنظر با کرم بی‌حس‌کننده، بی‌حس می‌شود تا دردی حین تزریق حس نشود.

چون در درمان پی ار پی از پلاکت‌های خود فرد استفاده می‌شود شاهد بروز عوارضی نظیر عفونت و یا ناراحتی‌های پوستی نخواهیم بود. اما امکان ایجاد ورم و ملتهب‌شدن وجود دارد که بعد از مدتی برطرف می‌شود.

پی ار پی مو (PRP) فاقد دوره نقاهت است و افراد می‌توانند تا چند ساعت پس از درمان فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند.

پروژه‌های مرتبط