رفع چین و چروک صورت با تزریق بوتاکس

به صورت طبیعی در هنگام خندیدن یا اخم‌کردن، عضلات خاصی از صورت منقبض شده و خطوطی در صورت پدیدار می‌گردد که در اثر گذشت زمان و افزایش سن، این خطوط عمیق‌تر شده و در صورت باقی می‌مانند. باقی ماندن این خطوط چهره انسان را پیر نشان می‌دهد، اما افراد همیشه دوست دارند ظاهر جوان خود را حفظ کنند و به همین خاطر به دنبال روش‌های مؤثر از بین بردن این خطوط هستند.

یک راه‌حل برای از بین بردن این خطوط و چین و چروک تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس یکی از روش‌های کم تهاجم و مؤثر است که به صورت موقت خطوط ایجاد شده ناشی از انقباض عضلانی را برطرف می‌کند. در کلینیک دکتر پرستو مهدویه که یکی از مجهزترین کلینیک‌های ایران می‌باشد و دارای تمامی مجوزهای لازم از وزارت بهداشت است، خدمات تزریق بوتاکس با استفاده از معتبرترین و مرغوب‌ترین برندهای بوتاکس صورت می‌پذیرد.

بوتاکس-چیست

بوتاکس چیست

“بوتاکس” نام تجاری سم تولید شده توسط یک باکتری به نام “کلسترویدیوم بوتولینیوم” است که باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. اما دانشمندان توانستند راهی کشف کنند که از مقادیر رقیق و کم این ماده برای مقاصد درمانی و زیبایی استفاده کنند و با تزریق مستقیم آن به ماهیچه‌ها ضعف کنترل شده‌ای در آن‌ها ایجاد کنند. کاربرد بوتاکس در سال ۱۹۸۹ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) تایید شد و از دههٔ ۵۰ قرن بیستم استفادهٔ درمانی و از اواسط دههٔ ۸۰ کاربرد زیبایی‌ آن شروع شد.

تزریق بوتاکس به ناحیه مورد نظر باعث می‌شود که عصب‌های اخم و خنده به طور موقت غیرفعال شوند. همچنین بوتاکس باعث می‌شود بافت زیر پوست کمی کشیده و لیفت شود و به این ترتیب عاملی برای از بین بردن خطوط سطحی ایجاد شده بر روی پوست محسوب می‌شود. در حال حاضر تزریق بوتاکس (Botox) یکی از پر طرفدارترین و مؤثرترین روش‌های رفع چین و چروک صورت است که نتایج بسیار سریعی دارد.

بوتاکس چگونه باعث رفع چین و چروک می‌شود

چین‌وچروک و خطوطی که در صورت ظاهر می‌شوند، شامل دو نوع “فعال و غیرفعال” هستند که به دلایل مختلفی در صورت ظاهر می‌شوند. چین‌وچروک غیرفعال به دلیل افزایش سن و کاهش تولید کلاژن و الاستین و از دست دادن خاصیت کشسانی پوست ایجاد می‌شوند، اما خطوط و چین‌وچروک فعال به دلیل وجود عضله زیر آن‌ها و در اثر سال‌ها خندیدن و اخم کردن و فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها ایجاد می‌گردند.

تزریق بوتاکس روشی است که روی چروک‌های فعال یعنی چین و چروک‌هایی که ارتباط مستقیم با حرکات عضلات صورت دارند، تأثیرگذار است. مکانیزم عملکرد تزریق بوتاکس به این شکل است که ماهیچه‌ها برای فعالیت و شروع انقباض نیاز به دریافت فرمان از طرف مغز و از طریق اعصاب حرکتی هستند که این فرمان عصبی بواسطه ماده‌ای شیمیایی بنام “استیل کولین” به ماهیچه‌ها می‌رسد.

تزریق بوتاکس از ترشح استیل کولین به صورت موقت جلوگیری کرده که در نتیجه آن عملکرد عصب حرکتی مختل شده و عضله منقبض نخواهد شد و عمل چین و چروک نیز متوقف خواهد شد. بنابراین تزریق بوتاکس با غیرفعال‌کردن ماهیچه‌های صورت و محدود نمودن دامنه حرکتی آن به صورت موقت، باعث صاف شدن چین‌و‌چروک پوست می‌شود.

عضلات صورت انسان
موارد کاربرد بوتاکس در زیبایی

کاربرد بوتاکس در زیبایی

  • رفع خط اخم در بین دو ابرو
  • برطرف‌کردن خطوط افقی پیشانی
  • رفع خطوط دور چشم(رفع خطوط پنجه کلاغی)
  • برطرف‌کردن خطوط گردن
  • بالابردن گوشه‌های لب
  • رفع افتادگی پلک

در کلینیک دکتر پرستو مهدویه از چه برند بوتاکسی استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه فرآیند ساخت بوتاکس نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد و در ترکیب آن از ده‌ها پروتئین که از پیچیده‌ترین مواد در طبیعت هستند استفاده می‌شود، استفاده از برند معتبر و استاندارد برای جلوگیری از عوارض جدی و افزایش تأثیر بوتاکس برای ما بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل در کلینیک دکتر پرستو مهدویه از بوتاکس‌های دیسپورت، مصپورت، زئومین و نورونوکس که از بهترین برندهای بوتاکس و دارای مجوز بهداشت برای تزریق هستند، استفاده می‌شود که ساخت کشورهای زیر می‌باشند:

بوتاکس دیسپورت(Dysport)

برند دیسپورت ساخت کشور انگلستان است که در سال 2009 دومین فرآورده‌ی بوتولونیوم بود که مورد تایید FDA قرار گرفت و هم اکنون در بیش از 65 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر بخشی این بوتاکس بسیار بالا بوده و عوارض بسیار کمی دارد.

بوتاکس زئومین (Xeomin)

این بوتاکس ساخت کشور آلمان می‌باشد که دارای عملکرد بالا و عوارض پایینی می‌باشد و مصرف مکرر آن باعث ایجاد آنتی در بدن نمی‌شود.

بوتاکس مصپورت(Masport)

بوتاکس مصپورت ساخت کشور ایران است و از لحاظ کیفیت با نمونه‌های مشابه خارجی قابل رقابت می‌باشد. این محلول با استانداردهای سختگیرانه پزشکی در دنیا سازگاری کامل دارد.

برند نورونوکس(Neuronox)

برند نورونوکس ساخت کشور کره بوده و اثربخشی مشابه دیسپورت دارد.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

  • از خم کردن سر و گردن به پایین تا 4 ساعت جداً خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق اجتناب نمایید.
  • از شستن صورت تا 4 ساعت بعد از تزریق اجتناب نمایید.
  • از بخور، سونا، جکوزی، استخر و ورزش تا 24 ساعت اجتناب کنید.
  • از خوابیدن حتی با چشمان باز و بستن چشم‌ها حتی به حالت نشسته تا 4 ساعت بعد از تزریق خودداری نمایید.
  • قلیان و سیگار تأثیر دارو را کم می‌نماید.
  • تا یک ساعت مرتب پیشانی خود را چروک بندازید و اخم نمایید تا دارو جذب بهتری داشته باشد.
  • حتماً قبل از تزریق بوتاکس داروهایی را که مصرف می‌نمایید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • بعد از تزریق بوتاکس حتماً به مدت 20 دقیقه در محل بمانید و در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • تا دو هفته بعد از تزریق بوتاکس، روی محل تزریق شده، هیچ‌گونه عمل درمانی دیگری انجام نشود.

سؤالات متداول

تزریق بوتاکس روشی کم تهاجمی بوده و بدون بیهوشی و عمل جراحی صورت می‌پذیرد.

تعداد واحدهای تزریق جهت کسب نتیجه مطلوب با توجه به برند بوتاکس، محل تحت درمان و عمق خطوط توسط پزشک متخصص در کلینیک تخصصی زیبایی دکتر پرستو مهدویه معین می‌گردد.

تزریق بوتاکس 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید.

48 ساعت پس از تزریق، تأثیر بوتاکس نمایان شده و تا 10 روز به اوج خود می‌رسد.

ماندگاری نتایج به نوع و میزان بوتاکس تزریق شده، نحوه تزریق، سن و جنس پوست بستگی دارد به همین علت توصیه می‌گردد که تزریق بوتاکس در کلینیک‌های معتبر و توسط پزشکان متخصص انجام شود. اما در حالت کلی می‌توان گفت که ماندگاری بوتاکس 4 الی 6 ماه است و با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط و چین و چروک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و نیاز به درمان و تزریق مجدد دارند.

با توجه به اینکه عدم استفاده از یک عضله موجب کوچک شدن آن می‌شود، اگر عضله شما به طور منظم بوتاکس دریافت کند رفته رفته به علت عدم استفاده کوچکتر و ضعیف‌تر می‌شود و احتمال اینکه چروک‌ها شکل بگیرند کمتر می‌شود و بنابراین رفته رفته شما به بوتاکس کمتری نیاز خواهید داشت.

فاصله تزریق بوتاکس با توجه به بررسی پزشک تعیین می‌گردد، اما به طور کلی نباید در فواصل کمتر از 3 ماه تزریق انجام داد به این علت که ممکن است بدن شما به بوتاکس مقاوم شده و به درمان پاسخی ندهد.

تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن‌های ظریف مختص صورت و بدون بی‌هوشی انجام می‌گیرد و دردی نخواهد داشت. اما با توجه به اینکه احساس و واکنش به درد در افراد متفاوت است، ممکن است برای برخی افراد از قبل از تزریق از پماد بی حسی موضعی استفاده شود تا ورود سوزن را حس نکنند.

تزریق بوتاکس از نظر سازمان FDA، وزارت بهداشت ایران و سایر سازمان‌های نظارتی به عنوان روشی ایمن و بی‌خطر مورد تأیید قرار گرفته است و تنها توسط پزشکان متخصص مجاز است. در تزریق بوتاکس ممکن است عوارض بسیار کمی نظیر کبودی جزئی، سردرد و علائم سرماخوردگی مشاهده شود که برطرف خواهد شد.

اما چنانچه تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص و در مراکز غیر درمانی تزریق گردد، امکان ایجاد عوارض جدی از جمله ضعف عضلانی، دشواری در تکلم، مشکلات تنفسی و … خواهد داشت چون تهیه بوتاکس تنها برای پزشکان و با نسخه پزشک امکان‌پذیر است و افراد غیر پزشک مجبورند از بوتاکس‌های قاچاقی استفاده کنند.

اگر پزشک شما، تزریق را درست و دقیق انجام دهد تقریبا هیچ گونه دوره نقاهتی نخواهد داشت. اما برای اطمینان خاطر به مدت یک ساعت از انجام هر فعالیتی خودداری کنید تا در صورت عدم مشاهده کبودی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

اگر چین‌وچروک‌ها خیلی عمیق باشد، ممکن است بوتاکس تاثیر چندانی نداشته باشد. در این صورت پوست شما در کلینیک دکتر پرستو مهدویه بررسی و بهترین روش برای رفع آن ارائه خواهد شد.

استفاده از بوتاکس برای افراد در سنین 18 الی 75 سال قابل انجام است.

خیر، این دو درمان کاملا از هم متفاوت هستند. تزریق بوتاکس عضله را تحت تأثیر قرارمی‌دهد. اما تزریق ژل خاصیت پرکنندگی دارد و برای مواردی استفاده می‌شود که در چهره عدم تقارن وجود داشته باشد، یا اینکه صورت بخشی از حجم خود را از دست داده باشد و چین و چروک بسیار عمیق باشد.

افرادی که عمل لیزیک چشم انجام داده‌اند، تا 6 ماه نمی‌توانند تزریق بوتاکس انجام دهند.

پروژه‌های مرتبط